Krachttraining

Hoe kan je als loper aan krachttraining doen
In de trainingszaal van Ton wordt maximaal met 12 personen getraind zodat de individuele begeleiding en coaching optimaal is. De trainingssessies duren ongeveer 60 minuten. Er word geen gebruik gemaakt van apparaten en toestellen het gaat erom hoe je traint en met wie en niet op bling bling apparaten en toestellen wij denken niet in spieren maar in bewegingen, met een grote variatie in oefenvormen. Wat inhoud dat er getraind wordt in  een circuit vorm. info: www.rawfitsneek.nl

Krachttraining voor hardlopers moet gericht zijn op het verbeteren van kracht, techniek en uithoudingsvermogen. Sterker worden is geen doel op zich, beter lopen, sneller herstellen en blessurevrij blijven wel.

Elke prestatie dank je aan de samenwerking van spiervezelgroepen en het toverwoord daarbij is ‘ketenbelasting’. Zo vormen kuiten, quadriceps en bilspieren een spierketen. Bij krachttraining moeten je spieren daarom de positie ten opzichte van elkaar innemen die ze ook tijdens de loopbeweging hebben.

Met standaard fitnesstoestellen kun je de loopactie echter niet op een natuurlijke manier nabootsen. Daarom kun je beter trainen met losse gewichten en met behulp van de zwaartekracht. Dat levert niet alleen een betere balans op, maar zorgt er ook voor dat je (loop-) techniek vooruitgaat. Het beste resultaat bereik je door in drie fasen respectievelijk mobiliteit, duurkracht en krachtuithoudingsvermogen te trainen. En blijf de oefeningen doen, jaar in jaar uit.